Obchvat města
Obchvat města Rakovníka
Účelem výstavby obchvatu města Rakovník je ulehčit dopravně přetíženému středu města a zlepšit bezpečnost dopravy v daném úseku. Investiční záměr obchvatu se skládá ze tří částí - B1, B2 a B3 (viz. obrázek). Část B2 je již vybudována. Středočeský kraj převzal v roce 2018 od města přípravu stavby části obchvatu B1 (I/229 Rakovník) a části obchvatu B3 (II/229 Rakovník, připojení na II/237).
Aktualizace ke dni 30. 9. 2024
(zdroj: https://www.stredoceskykraj.cz/)
Poklepáním na základní kámen byla dnes dopoledne zahájena stavba severního obchvatu Rakovníka. Novinka bude dlouhá necelé dva kilometry. Cílem je především odvést alespoň část tranzitní dopravy z centra města. Na základní kámen, kromě zástupců města a sdružení stavebních firem, poklepali Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy, Aleš Čermák, ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje anebo Václav Chytil, ředitel Regionální dotační kanceláře. Nová silnice vyjde na 166,7 milionu korun.
Už v roce 2027 by se měli řidiči dočkat nového, severního obchvatu Rakovníka. Dnes na základní kámen společně poklepali zástupci města, sdružení stavebních firem, kraje a Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. „Za poslední roky se nám příprava a výstavba obchvatů výrazně dařila. Před pár týdny jsme zahajovali stavbu v Čelákovicích a Hořovicích, zanedlouho budeme naopak otevírat nový obchvat Benátek nad Jizerou. V posledních letech se nám podařilo zprovoznit o obchvaty Záp, Jesenice u Prahy, Jílového, Králova Dvora a dalších. To je důkaz toho, že na kraji dokážeme velmi dobré plánovat nejen projekty, ale i získat na ně peníze nejen z národních, ale i unijních zdrojů,“ konstatuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Účelem výstavby obchvatu města Rakovník je alespoň částečně ulehčit dopravně přetíženému středu města a zlepšit bezpečnost dopravy v daném úseku. Celý obchvat bude měřit 1,85 kilometru a propojí komunikace v ulicích Lišanské a Luženské, resp. bude s ulicí Luženskou souběžná. Silnice povede mimo zastavěné území, převážně po stávající zemědělské půdě. Připojení obchvatu na stávající silniční síť je pomocí kratších silnic, mířících z kruhových objezdů – součástí stavby jsou tři. Součástí jsou i křižovatky stykové a jeden mostní objekt.
Komplexní řešení provozu nejen ve městě, ale například i směrem k dálnici D6, by mělo do budoucna obsahovat také obchvat Lišan a další část obchvatu Rakovníka od ulice Lužanské až k ulici Plzeňské, čímž by silnice II/229 obkroužila celé město.
Výstavbě nové silnice bude předcházet archeologický průzkum. Jde o běžnou praxi, kdy budoucí trasu ještě zevrubně prozkoumají specialisté z Ústavu archeologické památkové péče středních Čech (ÚAPPSČ) - předpokládané náklady za archeologický průzkum budou do 5,7 milionu korun s DPH. Stavba jako taková by měla začít ještě letos. První řidiči by se měli po novém obchvatu, který postaví sdružení firem Froněk a DEKAKOM a která bude stát 166,7 milionu korun, projet už v roce 2027.
Aktualizace ke dni 5. 9. 2024
(zdroj: https://www.stredoceskykraj.cz/)
Výstavbě severního obchvatu Rakovníka bude předcházet archeologický průzkum. Jde o běžnou praxi, kdy budoucí trasu ještě zevrubně prozkoumají specialisté. Radní na svém dnešním zasedání schválili smlouvu mezi Krajskou správou a údržbou silnic (KSÚS) a Ústavem archeologické památkové péče středních Čech (ÚAPPSČ) a zároveň potvrdili vítěze výběrového řízení na samotnou stavbu.
Ještě než na stavbu budoucího severního obchvatu Rakovníka vyjedou bagry, prozkoumají trasu archeologové. Jde o standardní proces, který stavbám tohoto typu předchází. Radní na svém dnešním zasedání schválili smlouvu, kterou uzavře KSÚS s ÚAPPSČ. „ Předmětem této smlouvy je úprava vzájemné koordinace realizace stavby obchvatu Rakovníka a archeologického výzkumu v trase stavby,“ upřesňuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Předpokládané náklady za archeologický průzkum budou do 5,7 milionu korun s DPH. Stavba by měla začít ještě letos. První řidiči by se měli po novém obchvatu projet už v roce 2027. „Celý obchvat bude měřit 1,85 kilometru a propojí komunikace v ulicích Lišanské a Luženské, resp. bude s ulicí Luženskou souběžná. Silnice povede mimo zastavěné území, převážně po stávající zemědělské půdě. Připojení obchvatu na stávající silniční síť je pomocí kratších silnic, mířících z kruhových objezdů – součástí stavby jsou tři. Součástí stavby jsou i křižovatky stykové a jeden mostní objekt,“ popisuje Karel Bendl.
Radní na svém dnešním zasedání schválili i výběr zhotovitele obchvatu jako takového. Silnici postaví sdružení firem Froněk a DEKAKOM plus za 166,7 milionu korun. Původní odhad přitom byl o zhruba 80 milionů vyšší.
Aktualizace ke dni 30. 5. 2024
Krajští radní schválili výstavbu severního obchvatu Rakovníka. Stavět by se mělo už koncem letošního roku. Kraj celá akce vyjde na více než čtvrt miliardy korun.
Středočeský kraj začne s výstavbou severního obchvatu Rakovníka. Radní na svém dnešním zasedání odsouhlasili vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky. První práce by měly v místě začít už letos, první řidiči by se měly po novém obchvatu projet už v roce 2027.
„Celý obchvat bude měřit 1,85 kilometru a propojí komunikace v ulicích Lišanské a Luženské, resp. bude s ulicí Luženskou souběžná. Silnice povede mimo zastavěné území, převážně po stávající zemědělské půdě. Připojení obchvatu na stávající silniční síť je pomocí kratších silnic, mířících z kruhových objezdů – součástí stavby jsou tři. Součástí stavby jsou i křižovatky stykové a jeden mostní objekt,“ jmenuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Kraj předpokládá, že celkové náklady vyrostou na zhruba 268,5 milionu korun.
Část B1
Délka: 2 496 m
září 2024
- probíhá majetkoprávní vypořádání
- jsou odevzdané čistopisy dokumentace pro podání žádosti o stavební povolení
- je odevzdána dokumentace pro společné povolení na napojení nové zástavby v oblasti Na Spravedlnosti
- hrubý předpoklad zahájení realizace je rok 2026 - 2027
září 2023
- byly zaslány připomínky ke konceptu aktualizace DSP a konceptu DUSP. Bylo dohodnuto, že ze stavby bude oddělena samostatná část s názvem „Přeložka komunikace Na Spravedlnosti, Rakovník“
- následně po uplynutí lhůty 1 měsíc proběhnou všechny potřebné kroky pro podání kompletní žádosti o stavební povolení pro aktualizovanou DSP a do 3 měsíců od vydání čistopisu DUSP bude podána kompletní žádost o vydání sloučeného povolení
- možná realizace stavby s ohledem na vypořádání pozemků je v průběhu roku 2026
červen 2023
- Dne 15. 6. 2023 byl podepsán Dodatek č. 2 na aktualizaci DSP – úprava hlavní trasy v úseku Na Spravedlnosti a odevzdání konceptu DUSP pro napojení Na Spravedlnosti s termínem odevzdání konceptů dokumentací do 27. 7. 2023, následně bude po připomínkách zpracován čistopis dokumentací a započne inženýrská činnost pro stavební povolení a pro sloučené povolení. Podání žádostí by mělo proběhnout současně.
- Předpoklad podání žádostí je v 11/2023 a v souběhu probíhá majetkoprávní příprava stavby.
duben 2022 - ve fázi územního rozhodnutí
Městský úřad Rakovník - odbor výstavby předal odvolacímu správnímu orgánu spis se svým stanoviskem k odvolání odvolatele proti rozhodnutí správního orgánu ze dne 7. 6. 2021, které se týká této stavby.
Info od KÚSK ke dni 4. 4. 2022:
- bylo předáno na Ministerstvo dopravy z důvodu předběžné otázky – vyslovené námitky podjatosti KÚSK.
- MD prozatím o věci nerozhodlo, je možné, že by KÚSK mohl být z řízení vyloučen a mělo by být delegováno na Plzeňský kraj
Aktuální stav ke dni 11. 12. 2020:
Územní řízení bylo zahájeno v prosinci roku 2019. V současné době je řízení přerušeno do doby, než se kvůli změnám v předmětném území a neúplnosti původního stanoviska společnosti GridService s.r.o. doplní nové stanovisko této společnosti jakožto správce plynárenských zařízení v této oblasti. Vydání nového stanoviska bylo podmíněno uzavřením nové smlouvy mezi vlastníkem plynárenského zařízení a Středočeským krajem. Tato smlouva již byla uzavřena, nyní čekáme na obdržení předmětného stanoviska společnosti GridService, s.r.o. a následně bude vše doplněno stavebnímu úřadu, který územní řízení obnoví. Další překážky ve věci vydání územního rozhodnutí nám v současné chvíli nejsou známi.
Stavba mimo jiné zahrnuje i mimoúrovňovou křižovatku, mosty, protihlukové stěny, vodohospodářské objekty, elektro objekty a objekty trubních vedení.
Projektovou dokumentaci zhotovila společnost 4roads s.r.o., Praha. (zdroj: 4roads s.r.o., odkaz ZDE)
Část B3
Délka: 1 850 m
Předmětem projektu je návrh části obchvatu Rakovníka o délce 1,85 km, který se nachází severně od města, mimo zastavěné území. Stavba bude sloužit především k převedení tranzitní dopravy na nově navrhovanou komunikaci. To by mělo mít za následek zvýšení bezpečnosti dopravy ve městě i jeho okolí a obecné zvýšení kvality života. (zdroj: Ing. Vojtěch Ehlich)
září 2023
- Stavební povolení je již vydáno. Nyní se řeší smlouvy s ČEZem, dle projektanta realizace stavby proběhnou realizace přeložek ČEZ v koordinaci během realizace.
- Dále se v rámci PDPS řeší požadavky PČR na přisvětlení přechodů. Počítá se s termínem odevzdání konceptu PDPS v polovině října a čistopisu na přelomu října/listopadu 2023. Následně se dokumentace v rámci registrace IROP předá k posouzení na Bezpečnostní audit a vlivy na životní prostředí a také se zadá do soutěže na zhotovitele stavby.
- Předání do realizace předpokládáme dle vývoje soutěže ve 2. polovině roku 2024.
červen 2023
- Dne 19. 6. 2023 byla podepsána s ČEZ Smlouva o postoupení práv a povinností z ÚR, pro možnost uzavření smluv na VB, případně bude nutné vyvlastnění, stavba nemusí čekat na realizaci přeložky ČEZ v předstihu tzn. proběhne v koordinaci během stavby
- Aktualizace a dopracovaní PDPS proběhne do termínu 31. 7. 2023.
- V návaznosti na termín předání dokumentace ve stupni PDPS, je v plánu zahájit tendr na zhotovitele stavby ještě v letošním roce.
duben 2022 - ve fázi stavebního povolení
Dne 3. 11. 2021 bylo vydáno dle zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací ve znění pozdějších předpisů, rozhodnutí - stavební povolení na stavbu II/229 Rakovník, připojení na II/237 (obchvat města, trasa B3). Poté bylo podáno odvolání proti tomuto rozhodnutí. Odvolání spolu se spisem bylo předáno odvolacímu orgánu.
Info od KÚSK ke dni 4. 4. 2022:
- bylo předáno na Ministerstvo dopravy z důvodu předběžné otázky – vyslovené námitky podjatosti KÚSK.
- MD prozatím o věci nerozhodlo, je možné, že by KÚSK mohl být z řízení vyloučen a mělo by být delegováno na Plzeňský kraj
Aktuální stav ke dni 22. 11. 2021:
Dne 3. 11. 2021 bylo vydáno dle zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací ve znění pozdějších předpisů, rozhodnutí - stavební povolení na stavbu II/229 Rakovník, připojení na II/237 (obchvat města, trasa B3).
Aktuální stav ke dni 11. 12. 2020:
Stavební řízení bylo zahájeno 7. 1. 2020. Přišlo několik námitek, které projektant vyřešil, vyjma námitky s GridService, správce plynárenských zařízení, kteří nechtějí dát souhlas s realizací stavby. Řízení je v současné době přerušeno do 31. 10. 2020. Stavební povolení na vodní díla nabylo právní moci 20. 3. 2020. Souběžně se řeší majetkoprávní příprava ve věci vypořádání potřebných pozemků. Předpoklad realizace 2021-23, pokud bude dokončena majetkoprávní příprava.
Koordinační situace, I. díl ZDE
Koordinační situace, II. díl ZDE
Podrobnější informace a další vizualizace k přípravám části obchvatu B3 najdete ZDE.
Příprava obchvatu města Rakovníka byla součástí zprávy týkající se přípravy 37 obchvatů měst a obcí, které jsou připravovány v roce 2020. S touto zprávou se krajští zastupitelé seznámili na svém zastupitelstvu dne 27. 1. 2020.