Kamerový systém
Městský kamerový dohlížecí systém (MKDS)
V roce 2001 byl učiněn sociologický průzkum ohledně pocitu bezpečnosti občanů ve městě. Z výsledků studie vyplynulo, že obyvatelé jsou přesvědčeni o potřebě kamerového systému, který by dle nich zásadně pomohl v prevenci a postihu kriminality ve městě.
Na základě průzkumu se o kamerovém systému začalo vážně uvažovat a postupně se začaly podnikat kroky k jeho realizaci.
K samotné realizaci tohoto systému došlo na podzim roku 2005. Vzhledem k tomu, že systém slouží primárně k prevenci a dohledu nad frekventovanými lokalitami na území města Rakovník, tak začala Městská policie Rakovník s tímto systémem pracovat.
V současné době (v roce 2025) MKDS tvoří bezmála 38 kamerových bodů, které obsahují okolo 106 kamer.
Městské kamery jsou umístěny např. v parkovacích automatech, u vjezdů na Husovo náměstí, u výjezdu ze Žižkova náměstí, ve výjezdových závorách, na frekventovaných křižovatkách, na kruhových objezdech v ulici Pražská, Lišanská, ale také v prostoru nádvoří MÚ a apod.
Umístění kamerových bodů v ulicích:
Husovo nám., Žižkovo nám., Autobusové nádraží, Nádražní, Na Sekyře, Masná, Bendovka, Čs. legií, Palackého, nábr. Dr. Beneše, Pražská, Tyršova, Dukelských hrdinů, Vysoká, Havlíčkova, Trojanova, Sixtovo nám., Vladislavova, Wintrovo náměstí a Lišanská.
Postup při využití záznamu z MKDS
V případě události jako je např. dopravní nehoda, dopravní přestupek, ničení majetku, znečištění veřejného prostranství, poškození cizí věci, vandalismu, jinak řečeno, když se jedná o podezření na přestupkové jednání, popř. podezření na tresný čin apod., je MKDS využit přímo online nebo ze záznamu.
Při využití MKDS online, strážníci na základě události vyjíždí přímo na místo události, popřípadě kontaktují Policii ČR s žádostí o součinnost.
Když se jedná o využití záznamu z MKDS, tak městská policie zajistí provedení zálohy záznamu z MKDS pro orgány k tomu určené a uložený záznam je těmto orgánům proti podpisu předán k dalšímu šetření.
Provoz kamerového systému a zpracování osobních údajů z hlediska GDPR
- Účel zpracování:
- v souladu se zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii realizace zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plnění dalších souvisejících úkolů, které jsou stanoveny v § 2 zákona o obecní policii,
- zajištění ochrany a bezpečnosti osob a majetku, dohlížení na dodržování pravidel občanského soužití, dodržování obecně závazných vyhlášek a nařízení obce, podílení se na dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, podílení se na prevenci kriminality v obci, dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci, odhalování přestupků, jejichž projednávání je v působnosti obce a poskytování údajů obecní policii za účelem zpracování statistických údajů Ministerstvu vnitra.
- zabezpečování veřejného pořádku prostřednictvím kamerových systémů, zpracování osobních údajů pro účely řešení přestupkové agendy nebo evidence osobních údajů souvisejících s dokumentací zákroků strážníků v konkrétních případech (viz § 24b odst. 1 zákona o obecní policii).
- Právní základ pro zpracování:
- Čl. 6 odst. 1 písm. c) a e) GDPR – zpracování nezbytné pro splnění právní povinnosti a pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci, kterým je pověřen správce
- zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii
- Rozsah zpracování osobních údajů:
- Obecní policie zpracovává pouze osobní údaje, jejichž zpracování je nezbytné ve vztahu k danému účelu zpracování, tedy zejména k zajištění veřejného pořádku prostřednictvím plnění výše popsaných úkolů obecní policie.
- Kategorie subjektů osobních údajů:
- osoba, která je v rámci činnosti obecní policie při zajišťování veřejného pořádku ztotožňována, vůči které obecné policie zasahuje nebo jiným způsobem přichází do kontaktu s jejími osobními údaji
- Kategorie osobních údajů:
- vizuální záznam, v případě potřeby následně jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo a bydliště ztotožňované osoby
- Kategorie příjemců údajů:
- orgány obce, Policie ČR a další orgány veřejné moci, je-li to nutné k plnění jejich úkolů.
- Doba uchování:
- maximálně 14 dní, poté je záznam smazán. V případě použití záznamu pro účely oprávněných orgánů (Policie ČR, správní orgány apod.), je skartační lhůta závislá na navazujícím řízení. Záznamy jsou poskytovány na základě žádosti od výše uvedených orgánů.
Zpracování osobních údajů obecní policií je upraveno zejména v ustanovení § 12, § 11a, § 24a, § 24b a § 26 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii.
Zaměstnanci obce zařazení k obecní policii jsou oprávněni zpracovávat osobní údaje a současně jsou povinni chránit osobní údaje ve smyslu platných právních přepisů týkajících se ochrany osobních údajů.
Subjektem osobních údajů je osoba, která je v rámci činnosti obecní policie při zajišťování veřejného pořádku ztotožňována, vůči které obecné policie zasahuje nebo jiným způsobem přichází do kontaktu s jejími osobními údaji. V okamžiku zahájení zpracování osobních údajů bude jejich subjekt informován o všech souvislostech zpracování jejích údajů obecní policií i o tom, komu eventuálně její údaje mohou být dále předány (v případě obecní policie zejm. v souladu s § 24a odst. 2 zákona o obecní policii půjde o možné předání policii, orgánům obce a dalším orgánům veřejné moci, je-li to nutné k plnění jejich úkolů).
K osobním údajům zpracovávaným obecní policií mají přístup
- jednotlivé osoby vykonávající práci u obecní policie a v rozsahu jim svěřené agendy,
- osoby jim nadřízené (vedoucí služebny, určený strážník, strážník pověřený vedením městské policie a jeho zástupce),
- jednotlivé osoby rámci městského úřadu nebo zastupitelstva, v jejichž gesci je řízení obecní policie (starosta nebo jiný pověřený člen zastupitelstva) jako orgánu obce,
- jednotlivé osoby vykonávající svěřené agendy na úseku městského úřadu, v jehož gesci je řešení přestupků u obecní policie, eventuálně činnost v návaznosti na přestupky řešené městskou policií,
- orgány, které jsou ze zákona touto pravomocí nadány (např. orgány činné v trestním řízení).
Připomínám, že u většiny kamer i za nepříznivých podmínek je kamerový záznam velmi kvalitní a lze určit popis osoby nebo učit dané vozidlo, včetně jeho RZ.
V rámci modernizace MKDS bude začátkem roku 2025 použito "chytré" zařízení, které bude u většiny kamer zapojených do systému vyhodnocovat i osoby podle např. barvy bundy, barvy batohu, ale také např. rozeznávat vozidla dle barvy apod.
Dále MKDS bude automaticky hlídat zakázané zóny např. zákaz stání či zastavení a po uplynutí nastaveného časového limitu, bude hlídka upozorněna na podezřelé přestupkové jednání.